Liepājas koncertzālē uzstādīta indukcijas cilpa
Liepājas koncertzāle “Lielais dzintars” kļuvusi pieejamāka cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem. Testēta un ieviesta indukcijas cilpas sistēma, kas sniedz iespēju efektīvāk uztvert skaņu, izmantojot dzirdes aparātu. Indukcijas cilpa apmeklētājiem pastāvīgi pieejama koncertzāles informācijas centrā 1. stāvā, un tā tiek aktivizēta Lielajā zālē speciāli norādītos koncertos, lai piedāvātu iespējami labāko mūzikas klausīšanās pieredzi.
Vecākiem un speciālistiem ir jāstrādā kopā!
Šī gada 11. oktobrī man bija gods uzstāties Lietuvas vājdzirdīgo ģimeņu atbalsta asociācijas Pagava (tulkojumā "apzināšanās, uztvere") organizētajā starptautiskajā konferencē, kas bija veltīta iekļaujošai izglītībai bērniem ar dzirdes traucējumiem. Konference norisinājās par godu Pagava 30 gadu jubilejai un tajā piedalījās ap 180 cilvēku. Organizācija tika dibināta 1994. gadā kā vecāku pašpalīdzības organizācija, apvienojot ģimenes, kas audzina bērnus ar dažāda veida dzirdes traucējumiem, tostarp dzirdes aparātu un kohleāro implantu lietotājus, zīmju un runātās valodas lietotājus, kā arī citas ģimenes, kurām ir interese par nedzirdīgo kultūru un cilvēku ar dzirdes traucējumiem problēmām.
Pieejamība un piekļūstamība
Agrāk ļoti plaši lietoja vārdu pieejamība, taču pēdējos gados arvien biežāk parādās vārds piekļūstamība. Kāda ir atšķirība starp šiem jēdzieniem?
Lai arī, runājot par piekļūstamību, vēsturiski nereti tiek lietots un attīstības plānošanas dokumentos un normatīvajos aktos termins pieejamība, tie saturiski ietver sevī atšķirīgus principus. Pieejamība nozīmē vides/objekta/pakalpojuma pieejamību vai esamību kopumā, savukārt piekļūstamība nozīmē, ka konkrētajai videi/ objektam/pakalpojumam ir iespēja fiziski piekļūt un to var lietot, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus. Tādējādi pieejamība var izslēgt piekļūstamību, savukārt piekļūstamība ietver arī pieejamību. Līdz ar 2019.gada 17.aprīlī pieņemto Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām (Piekļūstamības Direktīva) nākotnē abu jēdzienu lietojums veidojams, tos nošķirot.
Radio raidījumi ar titriem!
AirPods Pro austiņas varēs izmantot kā dzirdes aparātu
“Apple” informē par “Airpods Pro” uzlabojumiem. Viens no tiem ir tāds, ka šīs austiņas varēs izmantot kā dzirdes aparātu, pastiprinot skaņas, kas ir grūtāk saklausāmas. Šīs austiņas saņemšot medicīniskas ierīces novērtējumu. ASV Pārtikas un zāļu pārvalde (Food and Drug Administration – FDA) paziņoja, ka apstiprina “Airpods Pro” jauno dzirdes aparāta funkciju.
Ašera sindroma diena 2024.gada 21. septembrī
Gada balva cilvēku ar invaliditāti atbalstam 2024
Cāļa forums tiks slēgts
Reāllaika titri festivālā LAMPA un cita pieejamība
Vairākas dienas pirms sarunu festivāla sākuma pamatīgi izpētīju pasākumu programmu. Izklikšķināju pilnīgi visu 365 sarunu, darbnīcu, izrāžu un citu piedāvājumu aprakstus, izskatīju dalībnieku sastāvu un atzīmēju vairāk nekā 80 pasākumus, kurus radās vēlēšanās apmeklēt. Skaidrs, ka tā bija neiespējamā misija, ņemot vērā to, ka daudz kas norisinājās vienlaicīgi un dažādās vietās. Tomēr zināms plāns radās. Ar zīmi T atzīmēju pasākumus, kuros tika piedāvāta reāllaika teksta transkripcija.
Festivālā LAMPA tiks nodrošināta reāllaika transkripcija
Atbildes Tiesībsarga aptaujai par piekļūstamību Latvijas teātros
Lai noskaidrotu, kā teātros nodrošināta piekļūstamība cilvēkiem ar dažāda veida invaliditāti, Tiesībsarga birojs nesen rīkoja aptauju. Latvijas Vājdzirdīgo atbalsta asociācija Sadzirdi.lv izpētīja vairāku teātru mājaslapas un sarakstīja secinājumus un ieteikumus galvenokārt par to, kas aktuāli skatītājiem ar dzirdes traucējumiem.
Valsts apmaksāto surdotehnisko palīglīdzekļu piedāvājums 2024. gadā
Šī gada februārī SIA “LNS Surdotehniskās palīdzības centrs” (SPC) noslēdza vienošanos ar Latvijas Nedzirdīgo savienību par tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanu 2024. gadā, kas paredz nodrošināt klientus ar 10 veidu valsts apmaksātajiem surdotehniskajiem palīglīdzekļiem.
Skolēni ar redzes vai dzirdes traucējumiem varēs nekārtot valsts pārbaudījumus
Skolēnus ar redzes vai dzirdes traucējumiem varēs atbrīvot no
valsts pārbaudījumu kārtošanas, otrdien nolēma valdība.
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) norāda, ka vispārizglītojošās izglītības iestādēs pieaug to izglītojamo skaits, kuriem ir redzes vai dzirdes traucējumi. Līdz šim normatīvais regulējums neparedzēja iespēju atbrīvot šos skolēnus no valsts pārbaudījumiem.
Robotikas rokasgrāmata un mācību video ar subtitriem!
Projekta RoboNet ietvaros ir izstrādāta un lejupielādei pieejama Robotikas rokasgrāmata skolēniem.
Saruna "Skolas vide katram bērnam"
Kultūras pieejamības darbnīcu cikls "Kultivē iekļaušanu"!
Vai cilvēks ratiņkrēslā var aiziet uz koncertu, kuru vēlas? Vai cilvēki ar dzirdes traucējumiem brīvi var apmeklēt jebkuru teātra izrādi? Un ko neredzīgs cilvēks var darīt mākslas muzejā? Cilvēki ik dienu saskarās ar nopietniem šķēršļiem – liftu, titru neesamība, informācijas trūkums; tie ir tikai daži iemesli, kas traucē apmeklēt un baudīt kultūras notikumus pilnvērtīgi. Bet bieži vien ar ļoti vienkāršām metodēm iespējams veicināt ikvienam pieejamu kultūras piedāvājumu. Tieši šāds ir projekta “Kultivē iekļaušanu” mērķis.
Konference Universālais dizains cilvēktiesību ievērošanā
2024. gada 9. aprīlī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā nodibinājums “Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”” kopā ar nodibinājumu “Latvijas Tiesnešu mācību centrs” rīkos konferenci sadarbībā ar Eiropas Pieejamības resursu centru “AccessibleEU”. Konferences mērķis ir dalīties ar pieredzes stāstiem tiesā, kā arī ar tiesību jomu pārstāvju redzējumu par turpmākajiem uzdevumiem, ja lietas dalībnieks ir cilvēks ar invaliditāti. Kā neatņemama konferences sastāvdaļa būs iepazīstināšana ar projekta “Universālais dizains cilvēktiesību ievērošanā” rezultātiem un izstrādātajiem materiāliem gan tiesu sistēmā strādājošajiem, gan cilvēkiem, kas dodas uz tiesu aizstāvēt savas tiesības.
Pilnsapulce 2.aprīlī
Tūrisms un cilvēki ar dzirdes traucējumiem
Iekļaujošā izglītība un bērni ar dzirdes traucējumiem skolās
Latvijā ļoti daudzi bērni ar smagiem dzirdes traucējumiem mācās "parastajās" skolās. Tā tas ir bijis gan pagājušajā gadsimtā, gan mūsdienās. Taču par viņu pieredzi ir zināms diezgan maz. Agrāk šie bērni un viņu vecāki viens otru nepazina, nevarēja apmainīties ar pieredzi, un, iespējams, skolotāji būtu pārsteigti, uzzinot, ka viņu skolā dažādos gadu desmitos bez jebkāda atbalsta mācījušies pat vairāki vājdzirdīgi bērni. Par šīm mācībām bijušie skolu absolventi stāsta leģendas.